Halva Sveriges befolkning spelar datorspel. Förra året såldes 7,6 miljoner spel, varav många våldsamma. Förmodligen har de flesta ungdomar som söker sig till försvaret fått en uppfattning om militärlivet via dessa datorspel. Peter Zackariasson, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, vill ta reda på vilka konsekvenser detta får för Försvarsmakten.
Peter Zackariasson har skrivit sin doktorsavhandling om hur spelutvecklare väljer innehåll i sina spel.
– Hur ska en mugg se ut? Med eller utan handtag? Bara en sådan sak får betydelse i spelet. Och genom spel skapar man sig bilder av verkligheten precis som från vilket annat medium som helst.
Peter Zackariassons militära erfarenhet är som ”fusksjöman”. Inne i berget i Göteborgstrakten satt han vid en sjöbevakningscentral och tittade på bildskärmar och symboler.
– Jag var vid marinen, men aldrig i en båt.
Vid den här tiden låg nog delar av försvaret före det övriga samhället. När Peter Zackariasson var barn spelade han sitt första datorspel hemma hos kompisen Tord. Det gällde att jaga svarta fyrkanter som föreställde monster. I dag är realismen en annan. Och de som växte upp med enkla spel har fortsatt. Medelålders män och kvinnor med bra inkomster skaffar sig de senaste och dyraste spelstationerna.
Peter Zackariasson började forska om ledarskap i en högteknologisk miljö. Han gick till spelutvecklarna där allt arbete handlade om att integrera hårdvara med mjukvara.
– Jag kom in mer och mer på deras produkter och det ledde fram till min avhandling.
Nu vill han gå vidare med ett forskningsprojekt. Att studera hur soldater formar sin bild av militära handlingar och militär organisation via datorspelen. Han vill analysera spel och intervjua värnpliktiga och soldater om deras spelvanor och deras reflexioner om spelens innehåll. Och naturligtvis spela med dem och diskutera.
Peter Zackariasson radar upp populära och verklighetstrogna datorspel på bordet. Omslagen för närmast tankarna till de böcker som skildrar kriget som underhållning. Döden på larvfötter och liknande. De här spelen är bästsäljare och spelas över hela världen. Även i Irak.
– Jag såg en dokumentär om amerikanska soldater som tjänstgjorde utomlands. Hur de satt i långa rader och spelade krigsspel när de var lediga, och jag undrade om det går att leva i två världar samtidigt. Blir man mer avtrubbad? Jag vet inte. Verkligheten är mer komplicerad och mindre våldsam än spelen. Frågan är vad spelet gör med en individ som hamnar i en situation som liknar spelets? Det är kontentan i min frågeställning. Blir konsekvensen att försvaret måste ställa om vad man lär därför att man möter människor som har en felaktig uppfattning?
– En kollega till mig i England har redan inlett vår studie på kadetter. På frågan varför de spelar svarar en del att i krigsspelet får historien ett lyckligt slut. Är det den bilden som spelen förmedlar? En förenklad värld där det slutar bra?
Spelen baseras mycket på militär praktik. Man ska uppträda i grupp. När man spelar över nätet kan en skyttegrupp vara spridd över hela världen.
– Det är intressant att se hur spelets bild byggs upp. Vad innebär det att skjuta mot människor? Redan innan ungdomarna har kommit in i det militära har de skapat en uppfattning om vad det innebär. De tycker sig veta vad krig är. Jag vill inte säga att ungdomarna är förstörda utan att de har en annan förförståelse.
På Försvarshögskolan arbetar Anders Frank och andra med att överföra ett amerikanskt spel till en svensk miljö. Det ska vara underhållande, men i första hand lärande. Det är mer simulator än underhållning.
– Det finns stora möjligheter att lära individer, säger Peter Zackariasson. Mitt argument är att ungdomarna redan lärt sig via datorspel vare sig vi vill eller inte. Datorspelen innehåller delar av verkligheten, men är inga simulatorer. De har delar av vapenteknik och våld, men är underhållning och inga simulatorer. Det är spelutvecklarna som bestämmer hur de ska användas.
För att lyckas i spelet måste man följa reglerna. I vissa spel belönas övervåld. I andra får man avdrag. Om spelaren uppmanas till övervåld kan spelet märkas som vuxenspel. Det är 18 år, ungefär då man kommer till försvaret.
– Det finns spel som bygger på etik, att göra goda handlingar. Men det ska vara enkelt. Ett spel ska man kunna spela nästan med en gång, säger Peter Zackariasson.
Så då är det förmodligen inte aktuellt att ha Genèvekonventionen i benfickan. Att vägra utföra en brottslig order ingår inte i spelet. Krig kan vara våld – men också väntan. En skyttegrupp springer inte fram mot fienden. Den kryper eller ålar. Långsamt och maskerat. Det gör sig inte heller bra i spel.
Det finns spel där man får vara härförare, leda förband och tänka i operationer. Skulle man kunna tänka sig ett spel om hur fredsstyrkor försöker att rädda en stat som faller sönder? Att hitta en väg i labyrinten mellan milisgrupper, folkgrupper, kriminella, civila? Detta som är vardagen i Afghanistan?
– Nej, det skulle bli alldeles för komplicerat. Det går inte att göra ett spel på, säger Peter Zackariasson. Det är verklighetstroget och samtidigt mycket enkelt. Man har block och pappfigurer. Så byter spelmotorn ut blocken mot hus och pappfigurerna mot människor.
Det mest sålda krigsspelet är Call of duty 4. Det är ett så kallat FPS-spel, first person shooter. Vad det innebär kan man läsa på Apples svenska hemsida. Få spel görs för Mac, men Call of duty finns. Här utlovas ”den mest nervpirrande action-thrillern någonsin med modern krigföring från soldat till satellit, där behovet av stöd från luften är ett måste för att man ska lyckas. Adrenalinhöjande gruppering låter spelarna hissa sig ned från repen på taktiska helikoptrar, flyga i en armada med attackhelikoptrar, använda jaktplan för att bryta sönder fiendens befästningar och till och med bekämpa fiender från hög höjd i toppmoderna bombplan.”
70 nya och autentiska vapen och verktyg utlovas. Inklusive landminor. Spelaren får uppleva kriget på ett helt nytt sätt, försäkrar man i denna översättning som inte lyckats skaka ifrån sig vare sig det amerikanska språket eller den amerikanska spelindustrins sätt att betrakta krig.
Ett annat populärt spel är America´s Army. Finansierat av amerikanska försvaret för att locka ungdomar till försvaret och för att i övriga världen framställa den amerikanska armén i god dager.
Jan-Ivar Askelin, Framsyn 2008/4
12 reaktioner till “I datorspelens värld blir kriget enkelt”